18 oktober 2009

The Stoning of Soraya M

Igår träffade jag två av mina favorittjejer, åt en bit mat, en muffins och såg Soraya M som den heter i Sverige. En härlig kväll med många skratt, något väldigt välbehövligt just nu.

Soraya M är den film, alla kategorier, som har berört mig mest. Det finns tre filmer som kan få mig att gråta, Pearl Harbor och A walk to Remember kan båda få mig att fälla några tårar. Den tredje är Soraya M, jag har aldrig gråtit så mycket och blivit så berörd av en film någonsin. Filmen handlar om hur Soraya's man Ali åtrår en fjortonårig flicka och vill gifta sig med henne, men eftersom han inte har råd med två fruar vill han skilja sig men Soraya kan inte försörja sig själv och sina döttrar ensam och hon vägrar. Ali sprider därför ut ryktet om att Soraya är otrogen och utövar utpressning mot de som inte vill ljuga för hans skull. Straffet för otrohet är stening.

När filmen var slut väntar man på det där sorlet som bryter ut efteråt varje gång. Men det kom aldrig. Det var totalt knäpptyst, ingen yttrade ett ljud utan alla lämnade salongen under tystnad. Jag var knappast ensam om att ha blivit berörd den kvällen. Vad som gör Soraya M ännu hemskare är att den är baserad på en verklig historia.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Filmen var helt underbart bra!

Tack för kvällen, den var som sagt välbehövlig <3

Sandra sa...

Tack själv! <3