24 september 2007

Idag kära mobbare, talar vi om dig! Second Edition

Ja. Dagens problem är mobbing. Många tror att man bara mobbar folk genom att vara rent elak. Uppenbart elak alltså. Men det är inte bara det. Det handlar om de där suckarna när man får höra att man ska jobba tillsammans, att "diskret" vända ryggen åt, låtsas att man inte hör eller kanske bara blankt ignorerar en människa helt uppenbart.

Säg mig, kära mobbare, vad får ni ut av det? Vad får ni ut av att se en människa krossas på det viset? Nog för att mobbare uppenbarligen är svaga personer som tror att de är bättre än alla andra.

Sen, självklart. Den ständiga frågan. Varför? Människor mobbar folk så fort de inte passar in i ens egna ideal. Ens egna perfekta lilla värld. Jag vet att min systerson, som har Downs, kommer få det tufft när han börjar skolan. För att han inte är som alla andra. Han kommer få höra folk skrika "Jävla mongo/mongolid" Varför är hans syndrom så himla fel? Så fort det är annorlunda så är det dåligt. Helt automatiskt. Självklart. Herregud! Variation kan vara skadligt för hälsan!

Vissa ljuger, andra överdriver, somliga är väldigt tysta, andra kanske bara är "udda". Detta, det är våra klassiska mobboffer. Är det inte bättre att prata om det? Varför är du så tyst, trivs du inte, vad kan jag göra?

Men varför fråga? Det är ju lättare att ignorera och låtsas som att människan inte finns.

Fy fan säger jag bara.

- And that's the way the cookie crumbles

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varifrån kommer meningen som du skrev på slutet:

- And that's the way the cookie crumbles!

Jag känner igen den meningen, det är ifrån e film va? x)
Nu kom jag på det! är det från Bruce den allsmäktige??

Sandra sa...

Jaop, det är det. Var en vän som skrev det på msn för ett par dagar sedan, så då fastnade det ;P